Det finns många olika typer av hudproblem och det finns minst lika många sätt att behandla dem på. Det är inte alltid ett måste att använda dyra krämer och ansiktsbehandlingar, ibland kan även det enklaste hjälpa.

En sak som påverkar vår hud och som alla inte är medvetna om är vår kost. Det vi äter påverkar inte bara oss invändigt utan även huden påverkas. För mycket fet och ohälsosam kost kan leda till fet hy och akne. En varierad kost är alltid bäst för både hud och hälsa och det som påverkar den enas hy kanske inte påverkar den andras hy.

Få bukt på hudproblem med kosttillskott

Det finns en del kosttillskott som kan vara behjälpliga vid hudproblem, du kan klicka dig vidare här för att se några av dem. Några specifika näringsämnen brukar bidra till bättre hud, så som zink, kollagen och biotin. Vilka kosttillskott som fungerar beror förstås på vilket problem du vill komma till bukt med, är det ålderstecken, akne eller kanske rosacea? Omega 3 är till exempel väldigt bra för huden och finns i en mängd olika tillskott för dig som inte äter tillräckligt mycket fisk. Det är viktigt att du är noggrann med vilka kosttillskott du stoppar i dig och kontrollerar deras innehåll.

Mat som är bra för din hy

Det kan räcka att ändra din kost för att förbättra hudens kvalitet. Det finns en del livsmedel som är bra för huden. Ett av dem är morötter, som innehåller betakaroten som omvandlas till A-vitamin som skyddar celler mot oxidativ stress. Avokado är ett annat livsmedel som tycks öka elasticiteten i din hud. En avokado innehåller omega 6, betakaroten, samt vitamin C och E. Solrosfrön är mycket bra då de innehåller E-vitamin, vilket är en antioxidant som bekämpar fria radikaler i din hud. Några studier har visat att vitaminet kan lindra eksem och hjälpa huden att stå emot solskador.